►► Пам'ятка учневі із засвоєння
навчального матеріалу
1. Налаштуй
себе на засвоєння знань: дізнавшись тему, спробуй самостійно визначити зміст і
обсяг інформації. Створи собі робочий настрій, підготуй усе необхідне для
сприйняття і конспектування.
2. Слухай
активно: роби записи плану, основних висновків, цікавих фактів, а також питань,
що в тебе виникли.
3. Зберігай
уважність і активність протягом усього уроку. Якщо втомився, включися в
загальну психологічну розрядку, яку зазвичай створює вчитель. Якщо цього не
відбулося, спробуй у найбільш зручний момент на кілька секунд розслабитися:
обпертися на спинку стільця, зробити кілька глибоких видихів, виконати вправи
для пальців і т. ін.
4. Якщо
тобі нецікаво слухати, намагайся активізувати свою увагу шляхом коригування й
доповнення повідомлень учителя або однокласника своїми міркуваннями і
прикладами, роблячи це, звичайно, не вголос.
5. Після
уроків переглянь законспектований матеріал і, якщо необхідно, уточни і розшир
його за рахунок самостійної роботи з підручником.
Такий
прийом добре закріплює в пам'яті отриману інформацію. Гарне засвоєння
матеріалу забезпечується не багаторазовим і незмінним повторенням,
заучуванням, а активною роботою над матеріалом. Перед вивченням необхідно
відтворювати в пам'яті той матеріал, на який доведеться спиратися, залучати
учнів до самостійного «перевідкриття» знань.
►► Як готувати домашнє завдання
1. Усвідом
важливість і мету домашньої роботи, викликай у себе інтерес до цієї роботи,
застосуй прийом самонавіювання. Потри руки, ніби відчуваючи задоволення,
посміхнися (це найголовніше) і скажи собі: «Мені дуже хочеться добре
підготуватися до майбутніх уроків».
2. Якщо
прийом самонавіювання не спрацював, то залишається тільки одне: силою волі
примусь себе сісти за стіл.
3. Дотримуйся
правил навчальної роботи:
* приступивши
до роботи, не дозволяй собі відволікатися від неї;
* усні
завдання чергуй із письмовими;
* виконавши
завдання з якого-небудь предмета, переходь до предмета, відмінного від попереднього
(математика — історія — фізика);
* почни з
легкого завдання, якщо ти повільно втягуєшся в роботу;
* нераціонально
готуватися лише з тих предметів, із яких тебе повинні викликати.
4. Не можна
механічно заучувати текст: основа запам'ятовування — розуміння.
Читаючи, виділяй головні думки, згадуй раніше вивчене, вичлени конкретні
приклади, факти, з'ясуй значення незнайомих слів, склади план.
5. Текст не
читай кілька разів поспіль, а переказуй. Матеріал краще запам'ятається, якщо
він закріплений у пам'яті в той же день.
6. Якщо не
можеш розв'язати задачу — не хвилюйся.
Відклади її, а через деякий час візьмися за неї знову і тобі пощастить.
7. Використовуй
усе багатство підручника: звертайся до змісту; пам'ятай, що головні положення
виділяються курсивом, розрядкою, «напівжирним» шрифтом; розглянь ілюстративний
матеріал, користуйся довідковим матеріалом; прочитай питання перед вивченням
матеріалу, а потім дай відповіді на них.
8.
Займися самоконтролем — сам перевір виконання д/з. Цінний прийом самоконтролю
— переказ вивченого матеріалу; головна форма самоконтролю — застосування
отриманих знань на практиці.
1. Привчай
себе працювати в різних умовах, навіть у шумній і відволікаючій обстановці.
2. Вправляйся
в одночасному спостереженні кількох об'єктів.
3. Тренуйся
в перемиканні уваги.
4. Розвивай
у себе силу волі. Дотримуйся принципу «потрібно», а не «хочу».
5. Чергуй
легкі і важкі справи, цікаві і нецікаві.
6. Тренуй
свою здатність до зосередження.
Постава,
стан м'язів пов'язані з увагою. Чим більше ти зібраний, тим більше уважний. В
індійських племенах дітей вчать сидіти тихо і дивитись, коли немає на що
дивитись, слухати, коли навколо тихо. Це вважається найважчим випробуванням.
Спробуй і ти.
Перед
тим як заснути, пригадай усі події дня, що минув. Починати потрібно з
пригадування невеликих відрізків часу, але спробувати пригадати все в усіх
подробицях.
1. Спочатку
навчися концентрувати увагу. Слабка пам'ять — це нерідко слабка увага.
2. Тренуй
зорову пам'ять, намагаючись перед сном якомога яскравіше уявити деталі денних
вражень. Вдивляйся в обличчя і намагайся потім пригадати деталі.
3. Тренуй
слухову пам'ять. Спробуй повторити сказане диктором з інтервалом у кілька
секунд, як це робить перекладач-синхроніст. Учи напам'ять вірші, нехай невеликі
уривки, але щодня.
1. Хочеш
бути розумним — навчися розумно запитувати, уважно слухати, спокійно
відповідати і мовчати, коли немає що сказати.
2. Знання
не можна набути без мислиннєвих зусиль, але і саме мислення неможливе без
знань. Розвивати мислення — це означає насичувати свій розум знаннями. Джерела
знань можуть бути різноманітними: школа, книги, телебачення, люди. Вони дають
інформацію про предмети та явища, про людину.
3. Мислення
починається з питань. Усі відкриття зроблено завдяки питанням «Чому?» і «Як?».
Вчися ставити питання і шукай відповіді на них. Мислення активізується тоді,
коли готові стандартні рішення не дають можливості досягти бажаного
результату. Тому для розвитку мислення важливо формувати в себе вміння бачити
предмет або явище з різних боків, помічати нове в звичному.
4.
Здатність помічати в предметі або явищі
різні ознаки, порівнювати між собою предмети або явища — необхідна властивість
мислення. Чим більшу кількість ознак, сторін об'єкта бачить людина, тим більш
гнучке і досконале її мислення. Це вміння можна тренувати в іграх на
кмітливість, у рішенні логічних задач і головоломок.
5.
Мислення й мова нерозривні. Обов'язкова
умова розвитку мислення — вільне викладення прочитаного, участь у дискусіях,
активне використання писемної мови, переказування іншому того, що не до кінця
розумієш сам. Мислення — найскладніша робота. Для її виконання необхідна
організованість, добре розвинена увага і пам'ять, спостережливість, працездатність.
Щоб
працювати над собою, навчати себе, перш за все необхідно вивчити самого себе.
Що ж вивчати в самому собі й чого самого себе навчатися? Корисно знати свої
сильні і слабкі сторони, навчитися ширше використовувати свої сильні якості й
переборювати слабкі шляхом систематичного тренування.
1.
Тест «Сова — жайворонок».
2.
Тест «Яка ваша пам'ять».
3.
Визначення коефіцієнту пам'яті.
4.
Визначення обсягу уваги.
5.
Перевірка спостережливості, вміння
аналізувати.
(Див.
Управління школою. — 2004. — № 33(81). — С.
21-22).
Варто
навчитися ширше використовувати свої сильні сторони й переборювати слабкі
шляхом систематичного тренування. Необхідною умовою успішного формування тих
або інших умінь є прагнення самого учня до пізнання. Тому необхідно створити
позитивну мотивацію для виконання розумових і практичних дій.
Але
як розвивати у школяра бажання самостійно виконувати кожну вправу на уроці або
вдома, як сформувати прагнення до пізнання?
Розв'язання
цих і подібних питань багато в чому залежить від уміння вчителя утримувати
увагу учнів. Саме творчі, причому посильні завдання, найбільш міцно утримують
увагу школярів.
Робота
вчителя повинна бути спрямована саме на формування інтелектуальних умінь школярів
шляхом організації певним чином навчальної діяльності (навчити учнів учитися,
прищеплювати їм уміння самостійно одержувати й застосовувати знання, самостійно
працювати).
Іноді
учні (особливо старшого шкільного віку) звертаються до класного керівника за
порадою щодо можливостей підвищення якості навчання. Як правило, такі
старшокласники вже мають певні життєві плани, уявлення про свою майбутню професію
та про вимоги, які ставить вона до спеціаліста. Класний керівник може порадити
своєму вихованцеві орієнтовну програму розумового самовиховання, ознайомивши
його з такою пам'яткою.
»
Пам'ятка з самоосвіти (старшокласникам)
1. Постав
собі завдання самостійно поліпшувати якість свого навчання, проявляй при цьому
неухильну наполегливість.
2. Спробуй
уявити, які особистісні якості тобі можуть бути потрібними в самостійному
житті. Подумай, які з цих якостей ти можеш сформувати в себе під час навчання?
3. Проаналізуй
індивідуальні особливості виконання навчальних завдань. Дай собі відповідь на
такі запитання:
* Для чого
ти навчаєшся (які мотиви навчання)?
* Чи вмієш
ставити перед собою навчальне завдання і самостійно його вирішувати?
* Як ти
зазвичай контролюєш себе в процесі виконання домашнього завдання, у кінці,
коли все зробиш, чи плануєш очікуваний результат?
* Чи довго
можеш лишатися працездатним?
* Коли
протягом дня ти працюєш продуктивніше?
* Чи вмієш
зосереджуватися на навчальних завданнях, коли тебе відволікають; чи намагався
утримувати свою увагу?
* Яким
чином ти запам'ятовуєш матеріал, які прийоми при цьому використовуєш?
* Які
недоліки твоєї навчальної діяльності можуть тобі заважати в самоосвіті?
Спробуй
скласти план своєї самоосвіти, відповідаючи на вищенаведені питання.
Що
потрібно врахувати:
1. Засвоюй
прийоми запам'ятовування на опрацюванні в свідомості навчального матеріалу.
Формуй і тренуй у собі якості культури розумової праці:
* конспектувати,
записувати тези;
* самостійно
знаходити необхідну інформацію в підручнику та запам'ятовувати її;
* робити
картотеку додаткових відомостей з навчального предмету.
2. Регулярно
користуйся самоперевіркою домашнього завдання.
Навчання
в школі спрямоване не тільки на збагачення знань учнів, формування
інтелектуальних умінь школярів, а й на реалізацію виховної функції, яка
передбачає формування в учнів уміння відповідально й зосереджено працювати,
застосовувати засоби контролю й самоконтролю, розвиток якостей особистості:
працелюбності, активності, акуратності, вироблення позитивних рис, волі й
формування характеру тощо.
Застосування
виховних засобів здійснюється з початку вступу дітей до школи. З віком значно
збагачується свідомість дітей, вони багато дізнаються про інших і про себе,
починають цікавитися рисами характеру товаришів і власними, усе більше замислюються
над тим, чи відповідають вони вимогам, поставленим перед ними дорослими й
товаришами. На цій основі в них виникають нові, дуже важливі почуття
задоволення чи незадоволення собою, почуття власної гідності, честі, прагнення
стверджуватись у своїх силах. Тому виникає необхідність вдосконалювати себе,
формувати в собі такі риси, як відповідальність, уважне ставлення до іншого,
дисциплінованість; навчитись керуватись у своїх взаєминах не лише почуттями,
а й моральними нормами.
Завдання
вчителів, батьків допомагати дітям в їхньому самовихованні. Адже щоденний звіт
перед собою, згадка про прийняття рішення виховувати себе або дане товаришам
слово стати кращим, побоювання втратити їхню довіру, дружбу допомагають
багатьом дітям досягти мети.
►► Поради дітям із самовиховання
Самовиховання
— це систематична та свідома діяльність людини, спрямована на вироблення в собі
бажаних розумових, фізичних, моральних, естетичних якостей, позитивних рис,
волі й характеру.
1. Коли
берешся за будь-яку справу, подумай, який результат повинен отримати.
2. Записуй
залежно від важливості свої термінові справи, які маєш виконати протягом
тижня, дня, берись за справу сміливо і не відступай, поки її не виконаєш. Якщо
в кінці тижня або дня залишаються невиконаними 1 або 2 запланованих тобою
пункти, перепиши їх у план на наступний тиждень (день).
3. Візьми
собі за правило обов'язково аналізувати, чому саме ти не виконав той чи інший
пункт. Намагайся сам усувати причини зволікань.
4. Ніколи
не практикуй перенесення виконання справи на наступний день. Берися за виконання
запланованого одразу ж без зволікань.
5. Не роби
жодних попускань, навчися своїм помилкам відповідати коротко, але твердо
«ні!».
6. Навчися
собі наказувати, будь до себе непохитним, але став перед собою завдання
реальні, у жодному разі «не заривайся», бо не спрацює твій внутрішній наказ
«так треба», «я мушу».